Wat zijn webparts en welke zijn beschikbaar?

Sharepoint websites gebruiken Webparts, kleine webtoepassingen ontwikkeld in ASP.NET. De websitebeheerder en -gebruikers kunnen die webparts gemakkelijk toevoegen aan de webpagina’s van uw Sharepoint en ze instellen volgen hun eigen gebruik. Er zijn heel wat webparts standaard beschikbaar, waardoor u een volledig intranet in enkele minuten kunt opbouwen.


Hierbij een lijst van de standaard beschikbare webparts. Naargelang uw pakket kunt u zelf ook eigen webparts toevoegen. Zie overzicht Sharepoint pakketten.


De volgende Web Parts zijn standaard beschikbaar binnen een SharePoint Site op basis van Windows SharePoint Foundation (WSF):


Samenwerking:


Webpart Description
Wiki Een wiki laat u toe om kennis te verzamelen in een gemakkelijk beheerbaar en toegankelijk formaat. Het kan zowel tekst, beelden als andere Web Parts omvatten.

Communicatie


Webpart Description
Aankondigingen Deze Web Part toont een lijst met de 5 meest recente aankondigingen en een link om de volledige lijst aankondigingen te zien. Plaats deze Web Part op de homepagina en uw team heeft toegang tot nieuws, activiteiten en andere informatie (aankondiging over een toekomstig symposium, een herinnering dat deelnemers aan de lunch van morgen zelf iets te eten moeten meenemen ...).
Contactpersonen Toont een lijst van uw contactpersonen. Bv. de telefoonnummers van de teamleden of klantgegevens. U kunt deze lijst delen met Sharepoint-compatibele programma’s (bv. Microsoft Outlook).
Discussieforum Vul uw site aan met een forum waarin over onderwerpen kan worden gepraat die voor uw team interessant zijn. Zo kunt u een discussiebord maken waarin teamleden suggesties voor activiteiten kunnen doen.
Links Toont een lijst met hyperlinks naar uw favoriete webpagina’s of andere bronnen die u of uw team wil delen. Wanneer u de site voor het eerst aanmaakt, is deze lijst leeg.

Inhoud


Webpart Description
Blog Een zeer interessante aanvulling van uw SharePoint site. Hier kunnen een persoon of een team ideeën, opmerkingen en expertise plaatsen waarop anderen commentaar kunnen geven.
Documentbibliotheek Een bibliotheek is een centrale locatie op een site waar u samen met uw teamleden bestanden kunt maken, verzamelen, bijwerken en beheren. In elke bibliotheek wordt een lijst met bestanden en belangrijke informatie over die bestanden weergegeven. Op die manier weet iedereen waar welke bestanden beschikbaar zijn en verloopt de samenwerking vlotter.
In een bibliotheek kunt u documenten, werkbladen, presentaties,formulieren en andere bestandstypes maken en beheren. Bij het maken van een nieuwe site wordt er automatisch een bibliotheek met gedeelde documenten gemaakt. U kunt deze bibliotheek aan uw eigen behoeften aanpassen of u kunt aanvullende bibliotheken maken, bv. per project.
Formulierbibliotheek Hier kunt u gemakkelijk InfoPath formulieren delen en bijhouden voor het verzamelen van informatie. Zo kunt u bv. een formulierbibliotheek maken voor de formulieren met onkostendeclaraties of verlofaanvragen van uw team.
Pagina Web Part Voeg zelf eigen pagina’s met webonderdelen (Web Parts) toe zonder dat u technische kennis moet hebben over het maken van webpagina’s.
Afbeeldingbibliotheek Laat u toe om afbeeldingen te delen via uw site. Idem aan een documentbibliotheek maar met speciale functies zoals miniaturen, downloadopties en een diavoorstelling. Afbeeldingsbibliotheken hebben verschillende voordelen. U kunt vanuit een afbeeldingsbibliotheek afbeeldingen in een diavoorstelling bekijken, afbeeldingen naar uw computer downloaden en afbeeldingen bewerken met grafische programma’s die compatibel zijn met Windows SharePoint Services.

Gegevens


Webpart Description
Externe lijst Verzamel en synchroniseer gegevens van externe gegevensbronnen in een externe lijst (bv. klantgegevens uit een ERP systeem)
Enquêtes U kunt afzonderlijke reacties, een lijst met alle reacties of een grafisch overzicht van reacties weergeven. U kunt uw resultaten exporteren naar een werkblad voor verdere analyse als u een spreadsheetprogramma gebruikt dan compatibel is met Microsoft Windows SharePoint services.
Aangepaste lijst Maak een aangepaste lijst wanneer u zelf gekozen kolommen wilt weergeven. De lijst wordt geopend als een webpagina en maakt het mogelijk om items een voor een toe te voegen of te bewerken.

Tracking


Webpart Description
Takenlijst Maak een lijst met taken waarin u werkitems bijhoudt die door u of uw team moeten worden voltooid.
Projecttakenlijst Als u een projecttakenlijst hebt gemaakt, kunt u taken toevoegen, resources aan taken toewijzen, de voortgang van taken bijwerken en de taakgegevens bekijken op balken die langs een tijdlijn worden weergegeven.
Agenda U kunt een agenda gebruiken om teamgebeurtenissen bij te houden zoals vergaderingen, sociale gebeurtenissen en gebeurtenissen die de hele dag duren. U kunt ook mijlpalen van uw team bijhouden die niet aan een specifieke tijdsinterval zijn gebonden zoals deadlines of introductiedatums van een nieuw product. U kunt de gegevens ook synchroniseren met MS Outlook.
Posted : - Fri, Jul 4, 2008 3:08 PM. This article has been viewed 8040 times.
Online URL: https://onlinehelp.cloud.telenet.be/article.php?id=216

Powered by PHPKB (Knowledge Base Software)